LAMENTO DAS ÁGUAS
OS TINCOÃS
COMPOSITORES: MATEUS ALELUIA & DADINHO
PAÍS: BRASIL
ÁLBUM: OS TINCOÃS
GRAVADORA: EMI ODEON
GÊNERO: M P B
ANO: 1973

Os Tincoãs foi uma banda brasileira de música popular brasileira formada na Bahia, ativa principalmente nos anos 1960 e 1970. Seu nome deriva da ave tincoã.
“É muito comum ler em críticas sobre astros do rock ou do pop a valorização de músicos e grupos que estiveram “à frente do seu tempo”. Ainda que a música brasileira apresente alguns destes exemplos, acredito que são mais relevantes por aqui grupos e músicos que têm a capacidade de sintetizar em suas trajetórias gêneros e gerações musicais inteiras. Este é o caso d’Os Tincoãs: formado nos anos 1960 em Cachoeira – cidade do Recôncavo Baiano de forte presença negra e reconhecida por seu patrimônio cultural material colonial e imaterial afro-brasileiro-, o grupo começou a carreira como um trio vocal de bolero, em um estilo próximo ao do Trio Irakitan. Aí está uma ironia, pois se o bolero é um gênero caribenho que mescla elementos africanos e espanhóis, seu consumo no Brasil se deu especialmente entre classes médias e altas brancas, sendo por décadas um dos principais gêneros dos bailes dos principais clubes sociais. Tal como o jazz, tenho a impressão de que gêneros musicais de raiz africana produzidos alhures são mais palatáveis para o consumo de elites brancas, tendo recebido maior atenção das gravadoras ao longo do século XX do que os gêneros afro-brasileiros – com exceção do samba, claro. De modo que o primeiro disco d’Os Tincoãs, “Meu Último Bolero”, de 1961, foi um álbum de boleros que não obteve sucesso e que especialmente não conseguiu emplacar o trio no circuito do bolero no Sudeste.
Após este primeiro fracasso, o integrante Erivaldo se desligou do grupo, cedendo lugar a Mateus Aleluia, nome a que voltarei mais tarde. Assim, além de Mateus, o grupo contava ainda com Heraldo e Dadinho, ambos já falecidos. Os Tincoãs demoraram mais de uma década para lançar seu próximo disco, “Os Tincoãs”, de 1973. Os anos 1960 assistiram a uma galopada do processo de apropriação do samba pelas elites culturais brasileiras: se já nos anos 1930 Francisco Alves se apropriava/gravava canções de Ismael Silva, foi no fim da década de 1960 e nos anos 1970 que o samba caminhava a passos largos para uma elitização e espetacularização que culminaria simbolicamente na construção do sambódromo da Marquês de Sapucaí nos anos 1980. Foi também no fim dos anos 1960 que a bossa nova se estabeleceu internacionalmente como a consolidação de uma música brasileira sofisticada e os músicos próximos à Tropicália reinventaram as fronteiras do samba enquanto canção popular. Curiosamente, foi também na década de 1970 que grandes nomes do samba tido por não-sambistas como “samba de raiz”, já em idade avançada, gravaram seus primeiros álbuns: Nelson Cavaquinho o fez em ’70 e Cartola em ’74, por exemplo.
Mas meu objetivo não é falar de samba e, sim, tentar entender em que contexto se insere o disco homônimo do grupo, “Os Tincoãs”, de 1973: entre os muitos gêneros e movimentos culturais que compunham uma complexa disputa narrativa pela identidade nacional brasileira e pela inserção no mercado fonográfico em tempos de endurecimento da Ditadura Militar, o samba era aquele que costurava de fora a fora a produção musical brasileira e o que se falava sobre ela – da crítica musical a discursos políticos. Por isso, na contramão de baianos como Caetano Veloso e João Gilberto, não é de se estranhar que um grupo de negros do Recôncavo Baiano que misturava vocais de bolero com samba de roda e música afro-religiosa tenha passado despercebido aos bem educados e engajados ouvidos sudestinos de então: as pontes entre canção popular brasileira e música negra eram completamente dependentes da linguagem do samba urbano carioca para serem operantes. Creio ser este um dos principais motivos pelos quais Os Tincoãs continuaram ilustres desconhecidos na música brasileira até os anos 2000. Apesar deste silêncio de mais de 40 anos, recentemente Os Tincoãs têm reaparecido na cena musical brasileira. Entretanto, as referências são limitadas, orbitam em torno de algumas regravações e estas se limitam especialmente a uma música, que é “Deixa a Gira Girar” – regravada por Márcia Castro e Bixiga 70, por exemplo -, canção que abre o álbum em questão e que é uma adaptação de Dadinho e Mateus Aleluia para uma canção de domínio público.” Por CAIO CSERMAK

Na beira do mar
Chamarei yemanjá
Zumbi, ogum, vodum, erum, ilê oro

No azul do mar
Clamarei, ó yemanjá!
Olhai, mãe santa,
Meu canto de dor
Feito em seu louvor

Yemanjá, yemanjá iê
Yemanjá iê, yemanjá

Escutai meu clamor
Yemanjá, aliviai minha dor

Uô, uô, uô ai meu pai xangô!
Uô, uô, uô minha mãe yemanjá!
Valha-me! uô, uô, uô
Ó, ilê, ilê, ilê...
Uô, uô, uô...

Imagem relacionada

Tom: A
Intro: A C#7 F#m E

A C#7 F#m  E D    E F#m
É niboboiá cabirê ô yabá
A  C#7     F#m E      D  E     F#m
Na beira do mar chama ê ô Iemanjá
A     F#m         A             B
Olhai mãe Santa, meu pranto de dor
       A         B        F#m
Feito em seu louvor, Iemanjá
F#m     A  E       F#m
Iemanjá leru... boaô
F#m     A  B           F#m  E
Iemanjá leru... minha dor
A  C#7     F#m E      D  E     F#m
Na beira do mar chama ê ô Iemanjá
A C#7 F#m  E D    E F#m
É niboboiá cabirê Iemanjá
A     F#m     A         B
Odé, Oxossi, Ogun, Ajunssun
    A    B       F#m
Iemanjá leru... boaô
F#m     A  E       F#m
Iemanjá leru... boaô
F#m     A  B       F#m  E
Iemanjá leru... boaô
A C#7 F#m  E     D E      F#m
É niboboiá chama ê ô Iemanjá
A  C#7     F#m E      D  E     F#m
Na beira do mar clama ê ô Iemanjá
Acordes para:

  • A
    123
    X02220
  • B
    234
    X24442
  • C#7
    1234
    X4342X
  • D
    123
    XX0232
  • E
    123
    022100
  • F#m
    34
    244222
THIS CHARMING MAN
THE SMITHS
SONGWRITERS: STEVEN MORRISSEY &JOHNNY MARR
COUNTRY: U. K.
ALBUM: THE SMITHS
LABEL: Rough Trade Records
GENRE: INDIE
YEAR: 1983

The Smiths were an English rock band formed in Manchester in 1982. The band consisted of vocalist Morrissey, guitarist Johnny Marr, bassist Andy Rourke and drummer Mike Joyce. Critics have called them one of the most important bands to emerge from the British independent music scene of the 1980s. Q magazine's Simon Goddard argued in 2007 that the Smiths were "the one truly vital voice of the '80s", "the most influential British guitar group of the decade" and the "first indie outsiders to achieve mainstream success on their own terms". NME named the Smiths the "most influential artist ever" in a 2002 poll.
Based on the songwriting partnership of Morrissey and Marr, the group signed to the independent record label Rough Trade Records, on which they released four studio albums, The Smiths(1984), Meat Is Murder(1985), The Queen Is Dead(1986) and Strangeways, Here We Come(1987). Four of their albums (including three studio albums) appeared on Rolling Stone's list of the 500 Greatest Albums of All Time. They have also released several compilations, and numerous non-album singles. The Smiths had several singles reach the UK top 20 and all four of their studio albums reached the UK top 5, including one which hit #1. They won a significant following and remain cult favourites, although they had limited commercial success outside the UK while they were still together. The band broke up in 1987 due to internal tensions and have turned down several offers to reunite.
Punctured bicycle
On a hillside desolate
Will Nature make a man of me yet?

When in this charming car
This charming man

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat?

I would go out tonight
But I haven't got a stitch to wear
This man said "It's gruesome
That someone so handsome should care"

A jumped-up pantry boy
Who never knew his place
He said "return the rings"
He knows so much about these things
He knows so much about these things

I would go out tonight
But I haven't got a stitch to wear
This man said "It's gruesome
That someone so handsome should care"

This charming man
This charming man

A jumped-up pantry boy
Who never knew his place
He said "return the ring"
He knows so much about these things
He knows so much about these things
He knows so much about these things.
VALERIE
STEVE WINWOOD
SONGWRITERS: STEVE WINWOOD & WILL JENNINGS
COUNTRY: u. k.
ALBUM: TALKING BACK TO THE NIGHT
LABEL: island records
GENRE: synthpop
YEAR: 1982

Stephen Lawrence Winwood (born 12 May 1948) is an English musician whose genres include rock, blue-eyed soul, rhythm and blues, blues rock, pop rock, and jazz. Though primarily a vocalist and keyboardist, Winwood also plays bass guitar, drums, acoustic and electric guitar, mandolin, violin, and other strings.
Winwood was a key member of The Spencer Davis Group, Traffic, Blind Faith and Go. He also had a successful solo career with hits including "While You See a Chance", "Valerie", "Back in the High Life Again" and two US Billboard Hot 100 number ones: "Higher Love" and "Roll with It". He was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame as a member of Traffic in 2004
"Valerie" is a song written by Steve Winwood and Will Jennings and originally recorded by Winwood for his third solo album, Talking Back to the Night, in 1982.
The song deals with a man reminiscing about a lost love he hopes to find again someday. Will Jennings reportedly wrote the lyrics while thinking about Singer Valerie Carter, whose career was declining, in part, because of drug use. On its original release, the single reached number 51 on the UK Singles Chart and number 70 on the U.S. Billboard Hot 100.
In 1987, a remix by Tom Lord-Alge was included as a single from Winwood's compilation album Chronicles. The remixed version of "Valerie" climbed to number 9 on the Billboard Hot 100 in late December 1987, and also reached number 19 on the UK Singles Chart. Both versions also reached number 13 on the U.S. Mainstream Rock Tracks chart.

So wild, standing there
With her hands in her hair
I can't help remember
Just where she touched me
There's still no face
Here in our place

So cool, she was like
Jazz on a summer's day
Music, high and sweet
Then she just blew away
Now she can't be that warm
With the wind in her arms

Valerie, call on me
Call on me, Valerie
Come and see me
I'm the same boy I used to be

Love songs fill the night
But they don't tell it all
Not how lovers cry
Just like they're dying

Her cries hang there
In time somewhere
Someday some good
Wind may blow her back to me
Some night I may
Here her like she used to be
Now she can't be that warm
With the wind in her arms

Valerie, call on me
Call on me, Valerie
Come and see me
I'm the same boy I used to be

(Instrumental Interlude)

So cool, she was like
Jazz on a summer's day
Music, high and sweet
Then she just blew away
Now she can't be that warm
With the wind in her arms

Valerie, call on me
Call on me, Valerie
Come and see me
I'm the same boy I used to be

I'm the same boy I used to be.

VOODOO CHILE

ERIC CLAPTON
SONGWRITER: JIMI HENDRIX
WHERE: LIVE FROM MADISON SQUARE
COUNTRY: U. K.
ALBUM: LIVE FROM MADISON SQUARE
LABEL: REPRISE RECORDS
GENRE: BLUES ROCK
YEAR: 2009

Live from Madison Square Garden is a 2 CD/2 DVD live album by Eric Clapton and Steve Winwood which was released on 19 May 2009 by Duck/Reprise Records. The album is made up of recordings from Clapton and Winwood's performances at Madison Square Garden in February 2008. It is also Eric Clapton's ninth live album and Steve Winwood's first live album as a solo artist.
The duo performed songs from their time in the band Blind Faith as well as selections from Traffic, Derek and the Dominos, Clapton's and Winwood's solo careers and some rock and blues covers. Their band consisted of Willie Weeks on bass, Ian Thomas on drums and Chris Stainton on keyboards.
Well, Im a voodoo Chile
Lord Im a voodoo Chile

Well, the night I was born
Lord I swear the moon turned a fire red
The night I was born
I swear the moon turned a fire red
Well my poor mother cried out lord, the gypsy was right!
And I seen her fell down right dead (have mercy)

Well, mountain lions found me there waitin
And set me on a eagles back
Well, mountain lions found me there
And set me on a eagles wing
(it's the eagles wing, baby, what did I say)
He took me past to the outskirts of infinity
And when he brought me back
He gave me a venus witchs ring
Hey!
And he said fly on, fly on
Because Im a voodoo chile, baby, voodoo Chile
Hey!

Well, I make love to you
And lord knows youll feel no pain
Say, I make love to you in your sleep
And lord knows you felt no pain (have mercy)
Cause Im a million miles away
And at the same time Im right here in your picture frame
(yeah! what did I say now)
Cause Im a voodoo Chile
Lord knows Im a voodoo Chile

Well my arrows are made of desire
From far away as jupiters sulphur mines
Say my arrows are made of desire, desire
From far away as jupiters sulphur mines
(Way down by the methabe sea, yeah)
I have a humming bird and it hums so loud
You think you were losing your mind, hmm

Well I float in liquid gardens
And Arizona new red sand (Yeah)
I float in liquid gardens
Way down in Arizona red sand

Well, I taste the honey from a flower named blue
Way down in California
And the n New York drowns as we hold hands

'Cause Im a voodoo Chile
Lord knows Im a voodoo Chile
Yeah!