LES MARIONNETTES

CHRISTOPHE
COMPOSITEURS: CHRISTOPHE
PAYS: FRANCE
ALBUM: ALINE
RECORD: DISC’ AZ
GENRE: POP/VARIÉT
ANNÉE: 1966
 
         Christophe, nom de scène de Daniel Bevilacqua, né le 13 octobre 1945 à Juvisy-sur-Orge et mort le 16 avril 2020 à Brest, est un auteur-compositeur, chanteur et occasionnellement comédien français.
     EN 1965, en pleine époque yéyé, une de ses premières chansons, Aline, devient instantanément um tube. Il connaît d'autres grands succès em 1973 et 1974 avec Les Paradis perdus et Les Mots bleus, salués par la critique, tout comme son álbum pop rock Le Beau Bizarre em 1978 qui connaîtra cependant un retentissement commercial moindre. Son titre Succès fou, paru en 1983, constitue son dernier véritable succès commercial.
     Après une relative éclipse, il sort cinq albums entre 1996 et 2016, dont Comm'si la terre penchait (2001) et Les Vestiges du chaos (2016). Em 2019, Christophe revient avec deux compilations de duos (Christophe, Etc. Et Christophe, Etc. Vol. 2), dans lesquelles le chanteur revisite ses chansons.
       Au total, il a publié dix-sept albums studio, trois albums en public et collaboré à quatre longs métrages en cinquante-cinq ans de carrière.
Moi je construis des marionnettes
Avec de la ficelle et du papier
Elles sont jolies les mignonnettes
Je vais, je vais vous les présenter
 
L'une d'entre elles est la plus belle
Elle sait bien dire papa maman
Quant à son frère il peut prédire
Pour demain la pluie ou bien le beau temps
 
Moi je construis des marionnettes
Avec de la ficelle et du papier
Elles sont jolies les mignonnettes
Je vais, je vais vous les présenter
 
Chez nous à chaque instant c'est jour de fête
Grâce au petit clown qui nous fait rire
Même Alexa cette pauvrette
Oublie, oublie, qu'elle a toujours pleuré
 
Moi je construis des marionnettes
Avec de la ficelle et du papier
Elles sont jolies les mignonnettes
Elles vous diront, elles vous diront
Que je suis leur ami, que je suis leur ami
Que je suis leur ami, leur ami.

ESSE ESTRANHO AMOR

ELIANA PITTMAN
COMPOSITOR: CAETANO VELOSO
PAÍS: BRASIL
ÁLBUM: ELIANA ONTEM, HOJE E SEMPRE
GRAVADORA: KUARUPE
GÊNERO: MPB
ANO: 2019

        Eliana Leite da Silva, mais conhecida como Eliana Pittman (Rio de Janeiro, 14 de agosto de 1945), é uma cantora e atriz brasileira.
         Cantora carioca que obteve projeção com discos e shows feitos nas décadas de 1960 e 1970, Eliana Pittman volta ao mercado fonográfico neste ano de 2019 com álbum inédito.
          De contrato assinado com a gravadora Kuarup, a artista lança em maio o disco Eliana hoje, ontem e sempre, produzido por Thiago Marques Luiz com a trilha sonora do espetáculo de dança Cebola – Cascas de um todo (2018), apresentado no ano passado na cidade de São Paulo (SP).
     O repertório inclui músicas como Preciso me encontrar (Candeia, 1976), Nosso estranho amor (Caetano Veloso, 1980), Ex-amor (Martinho da Vila, 1981), Drão (Gilberto Gil, 1982), Onde estará o meu amor? (Chico César, 1996) e Gamei (Délcio Luiz e André Renato, 1996).
         O título Eliana hoje, ontem e sempre alude ao fato de o álbum reunir duas gravações de épocas distintas no mesmo CD, cujo encarte reproduzirá fotos tiradas no alvorecer dos anos 1970, quando a artista morava em Paris.
Não quero sugar todo seu leite
Nem quero você enfeite do meu ser
Apenas te peço que respeite
O meu louco querer
 
Não importa com quem você se deite
Que você se deleite seja com quem for
Apenas te peço que aceite
O meu estranho amor
 
Ah! Mainha, deixa o ciúme chegar
Deixa o ciúme passar e sigamos juntos
Ah! Neguinha, deixa eu gostar de você
Pra lá do meu coração
Não me diga nunca não
 
Teu corpo combina com meu jeito
Nós dois fomos feitos muito pra nós dois
Não valem dramáticos efeitos
Mas o que está depois
 
Não vamos fuçar nossos defeitos
Cravar sobre o peito as unhas do rancor
Lutemos, mas só pelo direito
Ao nosso estranho amor
 
Ah! Mainha, deixa o ciúme chegar
Deixa o ciúme passar e sigamos juntos
Ah! Neguinha, deixa eu gostar de você
Pra lá do meu coração
Não me diga nunca não.

OLHOS PROFUNDOS

RENATO TEIXEIRA
COMPOSITOR: RENATO TEIXEIRA
PAÍS: BRASIL
ÁLBUM: ROMARIA
GRAVADORA: RCA VICTOR
GÊNERO: SERTANEJO
ANO: 1978
 
         Renato Teixeira de Oliveira (Santos, 20 de maio de 1945) é um compositor e cantor brasileiro.
      Teixeira é autor de conhecidas canções, como "Romaria" (grande sucesso na gravação de Elis Regina, em 1977), "Tocando em Frente" (em parceria com Almir Sater, gravada também por Maria Bethânia), "Dadá Maria" (em dueto com Gal Costa), "Frete" (tema de abertura do seriado Carga Pesada, da Rede Globo, além de "Amanheceu", também criou, junto com Sérgio Mineiro e Sérgio Campanelli o jingle "Balas de leite Kids", entre outros. Atualmente mora em Dourados, Mato Grosso do Sul.
        Em 1990, apresentou o programa Tom Brasileiro na Rede Record, no qual, além de cantar, apresentava artistas que valorizavam a música nacional.

Feito um menino que permite ao coração
Sair correndo sem destino ou direção
Que vire vento e sopre feito um furacão
Que nesse fogo por amor eu ponho a mão
E até permito as cantorias da paixão
 
Como uma estrada que vai dar não sei aonde
Por meu destino o coração é quem responde
Braços abertos pra acender a luz do peito
Com um grande amor que seja puro amor refeito
Olhos profundos não me olhe desse jeito
 
O velho barco toda vez que vê o mar
Fica confuso, com vontade de zarpar
E ver o mar às vezes bem que é preciso
Pra ter certeza de ainda estar-se vivo
Mesmo que o casco esteja velho e corroído.

 HIT THE ROAD JACK ON SATURDAY
RAY CHARLES
SONGWRITER: PERCY MAYFIELD
COUNTRY: U. S. A.
ALBUM: HIT THE ROAD JACK
LABEL: ABC RECORDS
GENRE: R & B
YEAR: 1961
 
          Ray Charles Robinson (September 23, 1930 – June 10, 2004) was an American singer, songwriter, pianist, and composer. Among friends and fellow musicians he preferred being called "Brother Ray." He was often referred to as "The Genius." Charles was blinded during childhood due to glaucoma.
          Charles pioneered the soul music genre during the 1950s by combining blues, jazz, rhythm and blues, and gospel styles into the music he recorded for Atlantic. He contributed to the integration of country music, rhythm and blues, and pop music during the 1960s with his crossover success on ABC Records, notably with his two Modern Sounds albums. While he was with ABC, Charles became one of the first Black musicians to be granted artistic control by a mainstream record company.
        Charles' 1960 hit "Georgia On My Mind" was the first of his three career Nº. 1 hits on the Billboard Hot 100. His 1962 album Modern Sounds In Country And Western Music became his first album to top the Billboard 200. Charles had multiple singles reach the Top 40 on various Billboard charts: 44 on the US R&B singles chart, 11 on the Hot 100 singles chart, 2 on the Hot Country singles charts.
     Charles cited Nat King Cole as a primary influence, but his music was also influenced by Louis Jordan and Charles Brown. He had a lifelong friendship and occasional partnership with Quincy Jones. Frank Sinatra called Ray Charles "the only true genius in show business," although Charles downplayed this notion. Billy Joel said, "This may sound like sacrilege, but I think Ray Charles was more important than Elvis Presley".
           For his musical contributions, Charles received the Kennedy Center Honors, the National Medal of Arts, and the Polar Music Prize. He won 17 Grammy Awards, including 5 posthumously. Charles was honored with the Grammy Lifetime Achievement Award in 1987, and 10 of his recordings have been inducted into the Grammy Hall of Fame. Rolling Stone ranked Charles No. 10 on their list of the 100 Greatest Artists of All Time and No. 2 on their list of the 100 Greatest Singers of All Time.
        "Hit the Road Jack" is a song written by the rhythm and blues artist Percy Mayfield and first recorded in 1960 as an a cappella demo sent to Art Rupe. It became famous after it was recorded by the singer-songwriter-pianist Ray Charles with The Raelettes vocalist Margie Hendrix, and eventually became one of Charles' signature songs.
        Charles's recording hit number one for two weeks on the Billboard Hot 100, beginning on Monday, October 9, 1961. "Hit the Road Jack" won a Grammy award for Best Rhythm and Blues Recording. The song was number one on the R&B Sides chart for five weeks, thereby becoming Charles's sixth number-one on that chart. The song is ranked number 387 on Rolling Stone magazine's list of "The 500 Greatest Songs of All Time".
          The Chantels released an answer song, "Well, I Told You" which charted at #29.
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
What you say?
 
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
 
Woah, woman, oh woman, don't treat me so mean
You're the meanest old woman that I've ever seen
I guess if you said so
I'd have to pack my things and go (that's right)
 
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
What you say?
 
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
 
Now baby, listen, baby, don't ya treat me this-a way
Cause I'll be back on my feet some day
(Don't care if you do 'cause it's understood)
(You ain't got no money you just ain't no good)
Well, I guess if you say so
I'd have to pack my things and go (that's right)
 
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
 
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
What you say?
 
(Hit the road, Jack and don't you come back no more
No more, no more, no more)
(Hit the road, Jack and don't you come back no more)
 
(Don't you come back no more)
(Don't you come back no more)
(Don't you come back no more)
(Don't you come back no more)
 
Well
(Don't you come back no more)
 
Uh, what you say?
(Don't you come back no more)
 
I didn't understand you!
(Don't you come back no more)
 
You can't mean that!
(Don't you come back no more)
 
Oh, now baby, please!
(Don't you come back no more)
 
What you tryin' to do to me?
(Don't you come back no more)
 
Oh, don't treat me like that!
(Don't you come back no more).